Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Anne Bartelds - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Anne Bartelds - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

6 maart lande ons vliegtuig om 12 uur 's nachts in Auckland. We waren wel erg moe toen we aankwamen, dus we zijn snel naar ons hostel gegaan en hebben lekker even geslapen! De volgende dag hebben we Auckland per voet verkend, we zijn toen ook naar de skytower van Auckland geweest. Daar heb je overzicht over de hele stad. Heel mooi om te zien, je kan ongeveer 84 kilometer ver kijken. De dag daarna zijn we naar het Auckland Domain geweest, groot park in hartje Auckland. Daar was ook het museum van Auckland met de grootste verzameling aan maori kunst. Dus we hebben die dag ook nog een beetje cultuur gesnoven. Erg indrukwekkend hoe de maori leven!

Na Auckland zijn we door gereden naar het noorden, naar de bay of islands. Paihia was onze stop! Daar hebben we gezwommen met dolfijnen in het wild. Super gaaf! Ze kwamen zo naar me toe zwemmen, heel bijzonder.. Hele mooie ervaring, blij dat we dat hebben gedaan! De rest van die trip hebben we wat rond gecruised over het water en hebben we wat eilanden gezien in de bay. Gelukkig niet zeeziek geworden deze keer.
Paihia was een hele fijne stop, het dorpje was heel rustig en er hing een hele relaxte sfeer, dus ik vond het wel jammer dat we daar weer weg moesten. Maar ja, weer andere dingen te zien natuurlijk!

Na Paihia zijn we nog verder naar het noorden gegaan, naar bijna het noordelijkste punt van Nieuw Zeeland: Cape Reinga. Daar komen de Tasman Sea en de Pacific Ocean samen. Je ziet dan twee zeeen die in elkaar overlopen, volgens de maori gaan de zielen van de overleden mensen via deze stroom naar hun volgende bestemming. Was erg mooi om dat gezien te hebben. Die dag zijn we ook over 90 miles beach gereden, een heel lang strand. We hebben ook met enorme kauri bomen geknuffeld, het blijkt dat je een wens mag doen als je deze bomen knuffelt. Dus hopelijk komt mijn wens uit! Ook hebben we die dag gezandsurft op een 50 meter hoge duin, best eng! Maar wel ontzettend gaaf, het enige jammere is dat je na afloop overal zand hebt zitten! Maar het was de moeite waard.

Hierna zijn we terug gereden naar Auckland en meteen de volgende dag weer in de bus naar de volgende stop: Hot water beach. Zoals de naam het al een beetje zegt, je kan je eigen hot pool graven op het strand en daar lekker in zitten/liggen. Of zoals wij het hebben gedaan, het gat van iemand anders 'geleend'. Heel apart, je zit op een afstand van 4 meter van de zee, maar jij zit in een warme hot pool. Verder was er niet veel te doen daar, dus de volgende dag zijn we door gereden naar Waitomo.
Daar waren een aantal grotten met glowworms erin. Heel raar, het leek net een sterrenhemel. De wormen zaten op het plafond van de grotten en ze gaven licht, grappig om te zien!

Na Waitomo, waar ook niet zoveel te doen was naast de glowworms, zijn we naar Rotorua gereden! Of zoals de maori het zeggen 'evil smelling place'. Komt omdat het op een zwavel bron ligt, dus het stinkt er altijd naar rotte eieren! Gelukkig zijn we toen we aankwamen meteen vertrokken naar Hobbiton! Wat een geweldig plaatsje was dat. Het is ook echt in de middle of nowhere, zoals alles eigenlijk. Daar is dan een heuvel ingedeeld met een aantal hobbit woningen. Heel grappig. Daar hebben we een paar uur rond gelopen en na afloop hebben we wat gedronken in de green dagon pub! Lekkere cider, jammie. Die avond in Rotorua zijn we naar het Tamaki Maori village gegaan. Waar nog een echte maori stam leeft. Heel bijzonder en mooi, zo zie je een beetje hoe zij leven. Zo anders dan ons, heel apart. We hebben hun cultuur leren kennen door een aantal spelletjes te doen en naar verhalen te luisteren. Na de spelletjes en verhalen was het tijd om naar een optreden van de maori te kijken. Daar dansten en zongen ze voor ons. Heel mooi, ook hebben we de haka gezien, super gaaf! Na de optredens konden we gaan genieten van een heerlijke maaltijd die ze speciaal voor ons hadden bereid. Heerlijk, heb mijn buik goed vol gegeten!

Na Rotorua was het tijd voor Taupo! Dat was de eerste stop in het noordereiland waar we 2 nachten zouden blijven. In alle andere plaatsen bleven we maar 1 nacht. Zo kregen we de kans om een wandeling te maken van 17 kilometer, 8 uur wandelen. Helaas werd de wandeling afgelast vanwege de regen. Dus hebben we in Taupo niet heel veel gedaan. We hebben wat foto's gemaakt, we hebben een stapavond gehad en dat was het zo'n beetje in Taupo!

River Valley was de volgende stop. Ook weer zo'n random stop in de middle of nowhere! Er was een vallei met een rivier, en daar is ook alles mee gezegd! We hebben daar ook niks gedaan, je kon paardrijden en white water raften, maar wij hebben gekozen om dat niet te doen. Dus hadden we een vroege avond! Lekker op tijd naar bed in onze dorm met nog 30 andere mensen. Maar toch heb ik die nacht nog best goed geslapen!

Na River Valley was het tijd voor de hoofstad van Nieuw Zeeland, Wellington! Daar zijn we ook wat langer gebleven, 3 nachten. We zijn naar het Te Papa museum geweest, echt gigantisch groot! Wandelingen gemaakt over de wharf met mooi uitzicht over de zee en de stad. Ook wat sightseeing gedaan, we zijn nou eenmaal toeristen! De tweede dag in Wellington zijn we met een cable car naar de Botanic Gardens gegaan, hele mooie en grote tuin in het hartje van Wellington, heel apart! Maar wel erg mooi.

Die dag daarna zijn we met de ferry naar het zuidereiland gevaren. Veel van de overtocht heb ik niet meegemaakt, omdat ik het meeste ervan lag te slapen. Bij aankomst op het zuidereiland zijn we naar Kaiteriteri gereden. Daar hebben we wat gechilled op het strand en hebben we 's ochtends vroeg naar de zonsopgang gekeken! Daarna hebben we nog een mooie wandeling gemaakt langs de stranden in Kaiteriteri.

Next stop: Westport. Daar hebben we helemaal niks gedaan. We hadden een super fijn hostel, dus daar hebben we de hele middag en avond rondgehangen met de rest van de bus.

Na Westport weer zo'n random stop langs een snelweg: Lake Mahinapua. Daar waren we eigenlijk alleen om een groot feest te houden met de hele bus. Ons thema was: geen kleren. Dus je moest iets aantrekken wat niet bestond uit kleren. Dus Sanne en ik dachten, laten we als picknick tafel gaan! Er waren zulke grappige outfits bij! De jongen die de prijs had gewonnen had een compleet pak gemaakt van kranten! Hoe kom je erop..

Nu zijn we in Franz Josef, de stop na Mahinapua. Gisteren hebben we de ice explorer tour gedaan. Dat was een heli vlucht naar de glacier en daar hebben we 3 uur lang over gewandeld. Klinkt een stuk makkelijker dan het is! Het is er super glad, dus onwijs voorzichting zijn met wandelen. Gelukkig kregen we wel een soort spikes onder de schoenen die we hadden gekregen waardoor we niet zo makkelijk uit konden glijden. Toen de heli ons afzette hebben we die snel onder de schoenen geplaatst en toen klimmen maar! Dat was zo gaaf, wel heel moeilijk en uitputtend, maar zeker de moeite waard! 3 uur klimmen en dalen over de gletsjer, door tunnels en kleine gaten wringen. Super tof!
Vandaag gaan we naar de hot water pools, lekker even bijkomen in de warme zwembaden hier! En morgen is het alweer tijd om verder naar het zuiden te reizen! Queenstown is de volgende stop.. De adventure capital van het zuidereiland! Ben benieuwd wat we daar allemaal gaan doen..

• 27 Maart 2013 - 12:41

Eva:

Hee lieverd,

Het blijft leuk om je verhalen te lezen en wat maak je toch een boel mee! Leuk dat jij en Sanne ook wat foto's hebben geplaats op FB, zodat we bij de verhalen ook wat beelden hebben.
    Op de foto's zien we een stralende Annie, dus je hebt het wel goed naar je zin. Ik zag trouwens een foto waar je niet bruin, maar zwart bent haha. Lekker hoor! Wel jezelf goed wassen als je terug komt naar Nederland ;)
    Heel veel plezier in het zuiden.

Kusjes en knuffels

• 27 Maart 2013 - 18:51

Gandalf:

Dear Anne

What a pleasure to see that you have visited the Shire and in particular the residence of Bilbo Baggins.
    When I looked at your feet and those of Sanne, I would say that you are Took. Am I right?
    (I saw a picture on the site of Sanne)

Do me the pleasure to give my kind regards to all the Hobbits in the Shire.
    The next time I will visit them, it will be spectacular. (Fireworks)

Your good friend
    Gandalf

• 27 Maart 2013 - 21:21

Hee die Anne,
    Wat fijn om te lezen dat jullie zoveel zien en het uitstekend naar de zin hebben.
    We zijn nu wel erg benieuwd naar je foto's.
    Hier is het nog steeds geen lente is en blijft erg koud. Anne geniet nog van de reis.

• 27 Maart 2013 - 21:24

• 27 Maart 2013 - 21:28

Jan En Bernie:

Ging hierboven even niet goed.
    Moest nog onder.
    Dikke kus en lvgr Jan en Bernie

• 30 Maart 2013 - 11:26

Oma Bartelds:

Lieve Anne,
    Fijn om weer wat van je te horen
    Wat stoer wat jullie allemaal doen en wat een mooie foto "s
    (via Sanne)
    Blijf maar lekker genieten. Voorzichtig hoor!!!
    Je kaart ontvangen .Leuk dat je mij belde op mijn verjaardag!!
    Dikke kus VanOma Morgen is het feest De Here JezusIs opgestaan uit de dood Paasfeest.
    (lang geleden) En Maaike viert haar dertigste verjaardag. DOEI! en nog een kusje.

• 21 April 2013 - 16:28

Mary Brands:

Hallo Anne,

Hier zijn we weer..............even hebben we je uit het oog verloren, door omstandigheden.
    Hier gaat het nu erg goed, gelukkig.
    Maar ondertussen hebben we je reisverslagen gelezen en zijn weer helemaal bij.
    Prachtige verhalen van de reis, we hebben ze gretig gelezen...........met toch wel een jaloers gevoel.
    Wat een heerlijke tijd heb je daar en wat zie je veel, fantastisch.
    Geniet ervan Anne................dikke kus van ons uit Dieren